Over ons

http://neuromythes.jimdo.com loopt binnen het grootschalig project Misverstand. Doel van dit project is het onderwijs wakker te schudden, te wijzen op het feit dat er neuromythes leven in het onderwijs en hiermee de kritische geest aanscherpen. Er is op dit moment al heel wat kennis over neurowetenschappen en onderwijs voorhanden. Toch blijven bepaalde neuromythes hardnekkig leven. Deze neuromythes hebben niet alleen een impact op hoe sommige leerkrachten les geven (bv. “deze leerling is een visuele leerder, dan zal ik hem enkel nog via prentjes laten leren”), maar ook hoe kinderen bepaalde misvattingen over onze hersenen overnemen (bv. “deze oefeningen helpen mijn linkerhersenhelft beter samenwerken met mijn rechterhersenhelft”). We willen deze (neuro-)mythes doorprikken door op een laagdrempelige manier leerkrachten en onderwijspractici te informeren en aan het denken te zetten. 

 

Studenten Dries Smalle, Laura Spitael, Anouk Lemm, Lisa Temmerman, Phebe Vanmol, Lucas Temmerman, Maria Patti, Lukas Liefsoens, Joyce Cardon en Juul Janissen enz. werkten deze website uit. 

 

Voor wetenschappelijke achtergrond konden ze terecht bij Pieter Tijtgat  (Odisee), Tinne Van Camp (UCLL), Lijne Vloeberghs (UCLL) en Bert De Smedt (KU Leuven). Zij voerden samen een praktijkgericht literatuurstudie uit rond de rol van neurowetenschappen in het onderwijs.